Ezrek bojkottálják a multikat Svédországban a brutális áremelések miatt
Ezrek bojkottálják a multikat Svédországban a brutális áremelések miatt

Illusztráció ( Forrás: Shutterstock/PuzzlePix)

2025. 03. 26.
Becslések szerint egy átlag svédországi család élelmezésének éves költsége 2022 januárja óta körülbelül 30 000 koronával (vagyis több mint 1 millió forinttal) emelkedhetett. Egy csomag kávé ára pedig várhatóan hamarosan eléri a 100 koronás (kb. 3.600 forintos) lélektani határt, ami 25 százalékosnál is magasabb árnövekedést jelent tavaly év eleje óta - derül ki a svéd statisztikai hivatal adataiból.

Iratkozzon fel a Hetek megújult hírlevelére és csatlakozzon a Hetek belső Viber-csoportjához! Így nem kell órákat szörföznie a híroldalak között, tőlünk megkapja telefonjára a legfontosabb világnézeti tartalmakat. Hírlevélre EZEN A LINKEN tud feliratkozni, a Viber-csoporthoz pedig EZEN A LINKEN tud csatlakozni.

Múlt héten - miután februárban két éve óta a legnagyobb mértékben emelkedtek az élelmiszerárak - több ezer ember döntött úgy Svédországban, hogy hétfőtől kezdve hét napon át bojkottálják az ország legnagyobb szupermarketjeit. A TikTok-on és az Instagramon vírusszerűen terjedő posztoknak köszönhetően a kampány országos szinten éreztette hatását, legalábbis a közbeszéd és a politika szintjén. A gazdasági hatásokról valószínűleg csak utólag tesznek majd közzé konkrétumokat.

A tiltakozók az áremelkedésért egyértelműen a szupermarketek és a nagy gyártók „oligopóliumát”, illetve a vállalatok közötti valódi verseny hiányát teszik felelőssé, előbbiek ugyanis szerintük a profitszerzést helyezik előtérbe, nem pedig a vásárlók érdekeit. A szupermarketek viszont a vádakkal ellentétben olyan tényezőkre hivatkozva emelnek árakat, mint a háború, a geopolitika, a nyersanyagárak, a terméshozam vagy az éghajlati változások.

A svéd bojkotthullám a „Bojkotta vecka 12”, azaz Bojkottáljuk a 12. hetet néven fut, ami arra utal, hogy a naptári év 12. hetére hirdették meg. A szervezők arra kérték a fogyasztókat, hogy ne vásároljanak olyan nagy élelmiszerüzletekben, mint a Lidl, Hemköp, Ica, Coop és a Willys boltjai, hogy így tiltakozzanak az áremelések ellen.

„Nincs mit veszítenünk, de bármit elérhetünk”

- áll a közösségi médiában közzétett bejegyzésekben, de az is visszatérő eleme a posztoknak, hogy: „Az élelmiszerárak elszaladtak, miközben az élelmiszeripar óriásai és a nagy termelők milliárdos profitot termelnek a mi kárunkra”.

(Guardian)
 

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!