Illusztráció ( Forrás: Shutterstock/PuzzlePix)
Iratkozzon fel a Hetek megújult hírlevelére és csatlakozzon a Hetek belső Viber-csoportjához! Így nem kell órákat szörföznie a híroldalak között, tőlünk megkapja telefonjára a legfontosabb világnézeti tartalmakat. Hírlevélre EZEN A LINKEN tud feliratkozni, a Viber-csoporthoz pedig EZEN A LINKEN tud csatlakozni.
Múlt héten - miután februárban két éve óta a legnagyobb mértékben emelkedtek az élelmiszerárak - több ezer ember döntött úgy Svédországban, hogy hétfőtől kezdve hét napon át bojkottálják az ország legnagyobb szupermarketjeit. A TikTok-on és az Instagramon vírusszerűen terjedő posztoknak köszönhetően a kampány országos szinten éreztette hatását, legalábbis a közbeszéd és a politika szintjén. A gazdasági hatásokról valószínűleg csak utólag tesznek majd közzé konkrétumokat.
A tiltakozók az áremelkedésért egyértelműen a szupermarketek és a nagy gyártók „oligopóliumát”, illetve a vállalatok közötti valódi verseny hiányát teszik felelőssé, előbbiek ugyanis szerintük a profitszerzést helyezik előtérbe, nem pedig a vásárlók érdekeit. A szupermarketek viszont a vádakkal ellentétben olyan tényezőkre hivatkozva emelnek árakat, mint a háború, a geopolitika, a nyersanyagárak, a terméshozam vagy az éghajlati változások.
A svéd bojkotthullám a „Bojkotta vecka 12”, azaz Bojkottáljuk a 12. hetet néven fut, ami arra utal, hogy a naptári év 12. hetére hirdették meg. A szervezők arra kérték a fogyasztókat, hogy ne vásároljanak olyan nagy élelmiszerüzletekben, mint a Lidl, Hemköp, Ica, Coop és a Willys boltjai, hogy így tiltakozzanak az áremelések ellen.
„Nincs mit veszítenünk, de bármit elérhetünk”
- áll a közösségi médiában közzétett bejegyzésekben, de az is visszatérő eleme a posztoknak, hogy: „Az élelmiszerárak elszaladtak, miközben az élelmiszeripar óriásai és a nagy termelők milliárdos profitot termelnek a mi kárunkra”.
(Guardian)