Az Index beszámoja szerint a vádhatóság hat év szabadságvesztést javasolt a védelemnek, amit el is fogadtak. A vétkes buszsofőrnek büntetését Olaszországban kell amjd letöltenie, emellett a döntés az első fokon megállapított kértérítési igényeket és V. János olaszországi járművezetéstől való teljes eltiltását is jóváhagyta.
A büntetés letöltését 4-5 hónap múlva kell majd megkezdenie, és egy részét intézményen kívül is letöltheti.
A szörnyű balesetben az unokahúgát elvesztő Szendrei Endre felháborodott a bíróság döntésén:
"V. János mindent elkövetett azért, hogy halálba vigye ezt a 17 embert, de sajnos a bíróság ezt nem vette komolyan”
Arra is rámutatott, hogy az, hogy az a buszvezető gépjárművezetésre alkalmatlanná tevő betegségét eltitkolta, okszerűen tragédiához vezetett.
V. János vezette azt az autóbuszt, amely a Szinyei Merse Pál gimnázium diákjait és kísérőiket szállította. 2017. január 20. éjszaka az autóbusz Verona közelében az autósztráda szalagkorlátjához sodródott, majd a közeli felüljáró oszlopába csapódott és kigyulladt. Tizenheten veszítették életüket, a tanulókat mentő és súlyos sérüléseket szenvedett Vígh György tanár két évvel később hunyt el.
V. János ellen 2018-ban indult per, 2020-ban első fokon a szabadságvesztés mellett eltiltották Olaszországban a járművezetéstől, és az ügyészség 5 millió euróban szabta meg az áldozatok után járó kártérítés összegét. Az első fokú eljárást Verona, a másodfokú tárgyalást Velence fellebbviteli bíróságán tartották.
A sofőrt tavaly nyáron első fokon 12 évre ítélték.
Alberto Pallotti, az Aifvs elnöke az MTI-nek nyilatkozva "az igazság vereségéről" beszélt. Pallotti személyesen volt jelen az ítélet felolvasásakor.
Pallotti hozzátette, az olasz törvények értelmében az elítéltnek ebből legalább két és fél évet börtönben kell letöltenie, a többit az olaszországi börtönök túlzsúfoltsága miatt akár el is engedhetik neki. Szabadságvesztését olasz büntetés-végrehajtási intézetben kell megkezdenie, majd kérvényezheti Magyarországra történő áthelyezését.
"Nem jó kifejezés az, hogy a hozzátartozók csalódottan fogadták a bírósági döntést. Nagyon nehéz megmagyarázni a családtagoknak, miért enyhítették az elkövető börtönbüntetését"
- mondta a közlekedési balesetek áldozatait és családtagjait képviselő országos szövetség vezetője.
"A veronai autóbusz-balesetben elhunytak nem kaptak igazságot" - nyilatkozta Pallotti.
Úgy vélekedett, hogy a másodfokon felére csökkentett büntetés a bíróság "nemtörődömségének" bizonyítéka.
"Gyorsan túl akartak lenni az ügyön, és a járványhelyzet segítséget is nyújtott abban, hogy nyilvános tárgyalásoktól távol ne nehezedjen rájuk nagy nyomás"
- jelentette ki. Az Aifvs ügyvédje Davide Tirozzi hozzátette, hogy V. János ügyvédjei és az ügyészség megállapodása vezetett az enyhített ítélethez.
Massimiliano Scaringella ügyvéd, aki az olaszországi magyar ügyekre szakosodott jogi képviselőként ismert, az MTI-nek elmondta, hogy a V. Jánosra másodfokon kiszabott hat évből legalább a büntetés felét le kell letölteni ahhoz, hogy esetleges kedvezményekben részesüljön, például kérelmezze a magyarországi áthelyezését. Jó magaviselet esetén azonban félévente másfél hónappal csökkentik a büntetés időtartamát.
A veronai busztragédia ügyében az autósztráda-szakasz üzemeltetői és karbantartóival szemben zajló bírósági per legutolsó ülését hétfőn ismeretlen időpontra elnapolták. Az öt vádlott a sofőrrel ellentétben nem a gyorsított eljárást választotta.
(MTI/Hetek)