Megjelent a világhírű amerikai influencer, Ben Shapiro műve magyar nyelven! Cikkünk a könyvről ide, további részletek és a megrendelés pedig ide kattintva érhető el.
A 11 országban vizsgált a Z generáció (2009-1995) idősebb tagjaihoz sorolható 18-24 évesek a lakosság 7,2 százalékát (kb. 11,5 millió főt) teszik ki a régióban, és szerepük a gazdaságban egyre jelentősebb.
Bár fiatalok anyagilag főként a szüleikre támaszkodnak, megpróbálnak odafigyelni bevételi forrásaikra és szeretnének függetlenedni. A közép-kelet-európai (CEE) Z generáció képviselőinek
átlagos havi jövedelme 450 euró.
Közel minden harmadik válaszadó (30 százalék) számára még mindig a szülők támogatása jelenti a fő bevételi forrást, míg 19 százalékuk részmunkaidőben, 32 százalékuk pedig teljes munkaidőben dolgozik.
A vizsgált magyar fiatalok 40 százaléka teljes állásból szerzi jövedelmét, 22 százalék a szüleit jelölte meg, mint bevételei elsődleges forrását, 16 százalék a főleg részmunkából élők aránya.
Az internet széles körű elterjedésének idején született első nemzedék tagjai a közösségi médiát nagymértékben használják, hogy naprakészek maradjanak, kapcsolatba lépjenek a barátaikkal és hódoljanak szenvedélyeiknek.
Legaktívabbak a YouTube-on (CEE: 91 százalék, Magyarország: 87 százalék), az Instagramon (CEE: 82 százalék, Magyarország: 73 százalék) és a Facebookon (CEE: 77 százalék, Magyarország: 84 százalék).
A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók 70 százaléka elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát, 73 százalékuk pedig naponta beszélget barátaival üzenetküldő alkalmazásokon keresztül.
Emellett legalább hetente egyszer élvezik a digitális szórakozást: zenét (89 százalék), videókat (74 százalék) vagy videojátékokat (67 százalék) töltenek le vagy streamelnek.
A technológia iránt fogékony, mindig online generáció számára az e-kereskedelem természetes környezet – 76 százalékuk havonta legalább egyszer vásárol online. Ebben a magyar adat egyezik a közép-európai átlaggal,
főként ruházati (60 százalék), élelmiszer (45 százalék) vagy szépségápolási termékeket (41 százalék) vásárolnak a webáruházakban.
Ugyanakkor ártudatos vásárlók és a promóciók szerelmesei is: 74 százalékuk azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77 százalékuk pedig ellenőrzi, hogy a termék máshol elérhető-e akcióban.
Az online vásárlás során természetesnek veszik a digitális fizetést.
A magyar fiatalok 59 százaléka szívesebben fizet kártyával, mint készpénzzel. Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák – például a Masterpass – dominálnak, Lengyelországban pedig a BLIK, egy banki átutaláson alapuló fizetési mód hódít.
Érdekesség, hogy bár a Z generáció 41 százaléka digitálisan tájékozott, mégis előszeretettel fizet utánvéttel,
ez különösen Szerbiában (67 százalék) és Bulgáriában (60 százalék) népszerű.
A Mastercard felmérésében részt vevő közép – európai válaszadók 82 százaléka rendelkezik bankszámlával és a banki mobilalkalmazásokat a Z generáció szinte minden tagja használja. Számukra a jó mobilalkalmazás az egyik legfontosabb tényező a pénzintézet kiválasztásakor (28 százalék), a bank hírneve (40 százalék), az ügyfélszolgálat színvonala (33 százalék) és a szolgáltató kínálata (28 százalék) mellett.
A Hetek pénteken megjelenő lapszámában bővebben is olvashat a Z generációról, mint fogyasztói, vásárlói célcsoportról.