A tervek szerint nem csak kiterjedését és csíkszerű formáját tekintve lesz egyedülálló, de azért is, mert semmilyen utat, utcát, autókat nem foglal majd magában, viszont minden alapvető szükséget kielégítő létesítmény maximum ötperces sétával elérhető lesz a lakók számára.
"A nagysebességű közlekedést, a közüzemi szolgáltatásokat, a digitális infrastruktúrát és a logisztikát zökkenőmentesen integrálják majd a kijelölt terekben, láthatatlan rétegben futtatva,"
- áll a bejelentés szövegében.
A bemutatott rajzok mesterséges intelligencia (AI) által vezérelt föld alatti járműveket, metrót és nagy sebességű teherszállítást vetítenek előre. A föld felett lesz a "gyalogos réteg", amelyet két földalatti réteg támogat majd - egy infrastrukturális "szolgáltató réteg" szintje közvetlenül a föld alatt, és egy mélyebben fekvő "gerinc-réteg" a közlekedéshez.
Ez a "gerinc" kötné össze a különböző közösségeket, melyekben a Neom egymillió lakost tervez elszállásolni 170 kilométer hosszan. A "Vonal" egyik végétől a másikig eljutni nem tartana több ideig, mint 20 perc, állítják a fejlesztők.
Bin Szalmán szerint a projekt a légszennyezésre és a közlekedési balesetekre is választ ad.
"2050-re az ingázások időtartama megduplázódik. 2050-re egymilliárd embernek kell majd elköltöznie az emelkedő széndioxid-kibocsátásnak és az emelkedő tengerszintnek köszönhetően. Az emberek 90 százaléka szennyezett levegőt fog szívni."
"De miért kellene a természetet feláldoznunk a fejlődésért? Miért kellene hétmillió embernek meghalnia évente a légszennyezés miatt? Miért kellene minden évben egymillió embert elveszítenünk a közlekedési balesetek miatt?"
- tette hozzá a herceg.
A "Vonal" fejlesztői nyilatkozatukban kijelentették, közösségeik "kognitívak" lesznek, és a mesterséges intelligencia által működtetett helyek, ami képes lesz "folyamatosan prediktív módokat találni, hogy könnyebbé tegye az életet".
"Becslések szerint a rendelkezésre álló adatok 90% -át használják majd fel az infrastrukturális képességek javításához, messze meghaladva a meglévő intelligens városokban jellemzően alkalmazott 1% -ot"
Az épületek "szén-pozitívak" lesznek, és tiszta energiával működnek majd. A Neom szerint a "Vonal" elrendezése azt jelenti, hogy a Neom régióban levő földek, amelyek egy kulcsfontosságú kereskedelmi útvonalon helyezkednek el, 95 százaléka védett.
A Neom projektet először 2017-ben jelentették be Szaúd-Arábia 2030-as víziója keretében, hogy diverzifikálják gazdaságukat és kevésbé függjenek az olajtól. A területet több robot fogja benépesíteni, mint ember, és napelemek és szélenergiafarmok fogják ellátni árammal és meleggel.
Bin Szalmán herceg a nagyszabású tervet videóüzenet keretében jelentette be, és úgy mutatta be, mint olyan
"civilizációs forradalom, ami az embereket helyezi az első helyre".
A "Vonal" egymáshoz kapcsolódó közösségek összessége lesz, melyeket bin Szalmán "városmoduloknak" nevez. A 170 kilométer hosszú város a tervek szerint a Vöröstengertől Szaúd-Arábia észak-nyugati részéig húzódik majd, és részét képezi a jövőben 500 milliárd dollárból teljesen automatizált Neom régiónak ami Szaúd-Arábiát, Jordániát és Egyiptomot fogja át és teljes egészében megújuló energiával működik.
A herceg, aki a Neom vállalat igazgatósági tagja is egyben kijelentette, hogy a "Vonal" építése 2021 első negyedévében el is kezdődik.
(Dezeen/Hetek)