Ahhoz, hogy munkánkat folytatni tudjuk, az Ön támogatására is szükségünk van. Most futó akciónkban a nyomtatott és online hetilap előfizetés mellé ajándék Hetek maszkot adunk. Részletek és a teljes nyeremény lista itt: www.hetek.hu/elofizetes
A járvány alatt prosperáló vállalatok listájának élére – érthető módon - a Clorox tisztító- és fertőtlenítőszereket gyártó cég került. Érthető módon a vírushelyzet alatt rohamosan megnőtt a fertőtlenítőszerek iránti igény, ami az árukészletek megcsappanásán is egyre inkább megmutatkozott.
A népszerűségnek örvendő törlőkendők szinte abban a pillanatban elfogytak, amint kikerültek az üzletek polcaira, továbbá volt olyan termékük is, amelyet hat hónapig nem lehetett beszerezni az áruhiány miatt. A
vállalat árbevétele a második negyedév végére már 22%-os emelkedést mutatott az előző évhez képest, az éves árbevétel pedig 6,7 milliárd dollárt ért el, ami 8%-os növekedést jelent. Az év eleje óta a cég részvényeinek árfolyama 42%-kal emelkedett, a Morning Consult közvélemény-kutatói pedig a „Legkedveltebb márkák” listáján a hatodik helyre emelték, közvetlenül a Netflix után és az Amazon Prime előtt.
A fertőtlenítőszerek iránti kereslet növekedése mellett az élelmiszeriparban lehetett kiugró statisztikákat látni a kezdeti karanténidőszak miatt kialakult magas fogyasztás és árufelhalmozás eredményeként.
Ebből a helyzetből több élelmiszerpiaci vállalat is profitált, ilyenek az italok forgalmazásával tevékenykedő cégek is, mint például a Keurig Dr. Pepper (KDP) – akinek személyében a Coca-Cola és a Pepsi egy komoly versenytársra akadt a piacon.
A tavaszi-nyári időszakban a szénsavas italok összbevétele 1,4 milliárd dolláros növekedést mutatott, ennek a 34,1% -át a KDP tette ki - a cég jól vizsgázott gyors helyzetfelismerésből a járványidőszakban.
Kávés kapszulái például hatalmas sikernek örvendtek, mindenhol elkapkodták őket. (A cég egyaránt forgalmaz meleg és hideg italokat is, napjainkban egyre népszerűbb ez a típusú profilfúzió.)
Míg a gyógyszeripar egy hatékony vakcina kifejlesztésére összpontosította erőit, addig az otthoni munkavégzés elterjedésének következtében a techvállalatok és a karanténélethez szükséges termékeket online forgalmazó kiskereskedők reneszánszukat élték ebben az időszakban.
Az e-kereskedelemben az Amazon vezeti a listákat az online rendelések megugrásának köszönhetően. A technológiai cégek élén pedig a Microsoft áll, Teams nevű kommunikációs appjukat előszeretettel használták az otthoni munkavégzésben is.
A Microsoftot a listán az Apple követi, az internetes eladásokból származó bevételnövekedésnek köszönhetően. Napjainkra már az online kereskedelem egyik fő elemévé vált PayPal szintén profitált a járványhelyzetből. Természetesen a média és a zene streamelés területén már ismert cégek, mint a Netflix és a Spotify ugyancsak megtartották vezető szerepüket a nemzetközi piacon.
1. Amazon /Ágazat: e-kereskedelem / Központ: Seattle / 401,1 milliárd dollár
A járványhelyzet alatt a cégnek jelentős költségei keletkeztek, azonban az online vásárlásokra való gyors áttérés és a felhőalapú számítástechnika növekvő szerepe az Amazon részvényeit minden idők legmagasabb szintjére emelte.
2. Microsoft /Ágazat: Technológia / Központ: Redmond / 269,9 milliárd dollár
Összesen 75 millióan vették használatba a Teams kommunikációs alkalmazást áprilisban egyetlen nap alatt, míg 2019 végén csupán 20 millió felhasználót mutattak a statisztikák. A Microsoft nem csak a munka világában vált nélkülözhetetlenné, hanem a szórakoztatásban is; áprilisban például 90 millió játékos választotta az Xbox Live játékszolgáltatását.
3. Apple /Ágazat: Technológia / Központ: Cupertino / 219,1 milliárd dollár
A technológiai cégóriásnak a járvány hatására be kellett zárnia az összes kiskereskedelmi üzletét, ennek ellenére 58,3 milliárd dolláros árbevételt sikerült elérnie a márciusi negyedévben a kiugró online értékesítésnek köszönhetően.
4. Tesla /Ágazat: Autóipar / Központ: Palo Alto / 108,4 milliárd dollár
A Tesla az akkumulátorral üzemelő autók egyértelmű technológiai vezetőjévé vált, folyamatosan lekörözve a versenytársakat, míg a konkurencia a gyárak átszervezésén és a tökéletes szoftver kifejlesztésén dolgozik.
5. Tencent /Ágazat: Technológia / Központ: Senzen, Kína / 93 milliárd dollár
Az online játékokból származó bevételek 31%-kal emelkedtek az első negyedévben. A Tencent videó-előfizetői száma 112 millióra duzzadt, zenehallgatóinak száma pedig 43 millióra ugrott, a WeChat közösségi média alkalmazásnak pedig havonta 1,2 milliárd aktív felhasználója van.
6. Facebook /Ágazat: Technológia / Központ: Menlo Park / 85,7 milliárd dollár
A Facebookon megjelenő hirdetési megjelenések 39 % növekedést értek el az év első negyedévében, főként a 2,6 milliárd szórakozásra vágyó felhasználónak köszönhetően.
7. Nvidia /Ágazat: Technológia / Központ: Santa Clara / 83,3 milliárd dollár
A karantén miatti bezártság alatt sokan a játékok alternatív világába menekültek, ennek köszönhetően a Nvidia platformjain 50%-kal megugrott a játékkal töltött órák száma.
8. Alphabet /Ágazat: Technológia / Központ: Mountain View / 68,1 milliárd dollár
Annak ellenére, hogy március végén összeomlott a reklámpiac, a YouTube bevétele még mindig közel 10%-kal nőtt.
9. PayPal /Ágazat: Fizetés / Központ: San Jose / 65,4 milliárd dollár
Az online fizetések úttörőjeként a PayPal egyre nagyobb jelentőséggel bíró vállalattá vált a járványhelyzetben, új lehetőségeket kínálva a kereskedők számára az érintés nélküli fizetések lebonyolítására, így áprilisra már 7,4 millió új felhasználót sikerült regisztrálnia.
10. T-Mobil /Ágazat: Telekommunikáció / Központ: Bellevue / 59,7 milliárd dollár
A T-Mobile összesen 452 000 előfizetővel gazdagodott az első negyedév során, riválisával történő régen várt egybeolvadása pedig az amerikai távközlési piac harmadik legnagyobb szereplőjévé tette.
A témában kapcsolatban bővebben a Hetek pénteken megjelenő lapszámában olvashat.