hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Diákterror
Szorgalom: kettes, rendzavarás: ötös

2009. 07. 10.
Nemzetközi viszonylatban az iskolák 37 százalékában szenvednek a tanárok a diákok trágár megnyilvánulásaitól, a verbális agressziótól. Magyarországon ehhez képest az arányszám jóval nagyobb: a 77 százalékot is eléri a rendzavarások mértéke. Legalábbis ezt állítja a közelmúltban megjelent nemzetközi felmérés (OECD Talis), amely 23 ország főként önkormányzatok által működtetett iskoláinak tanárait kérdezte a tanítás és a tanulás körülményeiről.

Hazánk simán illeszkedik a nemzetközi mezőnybe, ha a hiányzásokat és az órai puskázásokat nézzük. Az átlagostól azonban jóval elrugaszkodva aggasztó méreteket öltött a tanórai rendzavarás, a lopás, a rongálás, a tanárok bántalmazása és a vulgáris beszéd. Ez nagy nehézséget jelent a pedagógusok számára, hiszen átlagosan körülbelül az óra 30 százalékát teszi ki a fegyelmezésre fordított idő. Ezért aztán nem csoda, hogy négyből három tanár érzi úgy: semmi nem ösztönzi tevékenységének javítására, a tanulók tanteremben tanúsított rossz magaviselete pedig öt iskolából háromban akasztja meg az órák menetét.

Dr. Ranschburg Jenő gyermekpszichológus szerint a rend megzavarását, a szabályok, rendeletek és törvények megszeghetőségét a gyerek a mai felnőtt társadalomtól tanulja. Ameddig azt tapasztalja, hogy a felnőttek világában is következmények nélkül maradnak a kihágások, lehetetlen elvárni, hogy őt legalább a büntetéstől való félelem bármitől is visszatartsa. Az ugyanis nem lehetséges - mondja -, hogy rendetlen felnőttnek rendes gyereke legyen.

Véleményével teljes mértékben összecseng Léder Rózsa pszichológus álláspontja, aki magát az iskolát a felnőtt világ makettjének látja. „A gyermek csak tünethordozó, a bajt máshol kell keresni, mégpedig ott, ahonnan a gyermek a mintáit veszi" - fogalmaz a SOTE Magatartástudományi Intézetének munkatársa. Úgy véli, a család mint érték eltűnésével párhuzamosan beindult a gyermekek fejlődésének siettetése, kis felnőttként kezelése, ami alapvető zavarokat eredményez a társas kapcsolatokban, így a tanár-diák viszonyban is. Ha ehhez még hozzávesszük a pedagógusszakmában beállt tekintélyvesztést, valamint a tudás és a munka fontosságának leértékelődését a diákok szemében, akkor érthetővé válik, hogy miért élveznek prioritást a státuszszimbólumok, a bármi áron a magasabb pozíciók felé törekvések. Mindezt pedig teljesítmény és megfelelő intelligencia hiányában főleg deviáns viselkedéssel kívánják megvalósítani a fiatalok.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!