Az 1883-ban alapított szőnyeggyár termékskálája rövid időn belül kibővült: a szőnyegek mellett gramafon motort majd csúcskategóriájú háztartási gépeket is előállítottak, amelyek ma már több száz millió háztartás nélkülözhetetlen kellékei a világon.
„A jó ember örökséget hagy unokájának” – állítja bölcs Salamon a Példabeszédekben. Kérdés marad azonban, mitől lesz az örökség tartós, és mi a titka annak, hogy egy családi vállalkozás több mint egy évszázad után is töretlenül fejlődik? Erre a kérdésre a Vorwerk esetében sokféle válasz született: egyesek szerint a csúcsminőség, mások szerint és az elégedett ügyfél illetve a vásárlókkal való közvetlen kapcsolatban rejlik az ok, amelynek során a cég meg tudta őrizni rugalmasságát és fejlődésre való képességét. Fontos tényezőnek látják még a cégvezetésben megnyilvánuló, hosszú távú látás megvalósulását, vagy éppen az új ötletekre és szabadalmakra fogékony, a kreativitást és az innovációt mindig előnyben részesítő menedzsmentet. Akárhonnan nézzük, a közös nevező, amely minden válaszban benne rejlik, a „mindenki egyért” csapatszellem és a közös akarat.
A Vorwerk történetében az alapítás évétől kezdve minden generáció hozzáadta azt, amit tudott. Amikor Carl Vorwerk ideje lejárt, a szőnyeggyárat vejére, August Mittelsten Schedre bízta. „Legyen az apósom neve márkanév” – mondta August, és levédette azt. August egyik fia, Werner a direkt marketing forradalmi ötletével húzta ki a csávából az 1930-as években zsákutcába került céget. A másik fiú, Erik fejlesztett és piacot szerzett, az 1960-as évek végén pedig Carl dédunokája, Jörg került az igazgatói székbe. Ez a humoros, szabad gondolkodású férfi mindig felkarolta a kreatív szellemet. „Azok a célok, amelyek nem dobogtatják meg a szívedet, nem világítják meg az elmédet, nem váltanak ki lelkesedést és ámulatot, sohasem lesznek képesek felszabadítani a kellő energiát és motivációt” – fogalmazott Jörg. A gyár történetében tradícióvá lett az újítások innovatív alkalmazása, s az mindig forradalmian új termékekkel lepte meg vásárlóit.
A legnagyobb - s ma is folytatódó - sikertörténete az 1920-as évek végén kezdődött a világ első kézben tartható porszívójával, a Kobolddal (középső kép). Ezt követték a különböző konyhai és fürdőszobai berendezések (hűtőgép, hajszárító, mosógép stb.) az ötvenes években. A Thermomix nevű – ma is forgalmazott - konyhai robotgép a hetvenes évek háziasszonyai számára jelentett előszőr könnyebbséget, az ezredforduló táján bevezetett víz- és légtisztító készülékek pedig a mostani generáció számára teszik lehetővé az egészségesebb életvitelt. JAFRA névre keresztelt kozmetikai termékcsaládjukat hat évvel ezelőtt vezették be. Komplett takarítórendszerük a HEKTAS, nagyobb épületek intézmények számára hasznos.
A vállalat a pénzügyi finanszírozást saját bankrendszerük, az akf-bankcsoport segítségével oldja meg. A Vorwerk jelenleg 63 országban forgalmazza készülékeit, s évente 2,3 milliárd euró forgalmat bonyolít le. Terveikben szerepel, hogy az elkövetkezendő tíz évben ezt az összeget megduplázzák.
Az értékesítés módja nyolcvan év óta nem változott, még a globalizmus által felkínált lehetőségek ellenére sem. A már fogalommá „porszívó ügynököt” azonban olyan szakemberré képzik, aki jótanácsokkal is ellátja ügyfeleit.
A termékek és történetük olyan sokrétű, hogy az elmúlt 80 év fejlesztéseinek bemutatására egy külön múzeumot létesítettek a cégcsoport főhadiszállásán, Wuppertalban. (www.vorwerk-museumprivat.de)
(folytatjuk)
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »