Ez egy PR cikk
A KTK Autoparts szűrői között olajszűrők is megtalálhatók, ezek működésének lényege, hogy a motorolajat átfolyatják egy porózus szűrőanyagon. Ez a szűrőanyag papírból, szintetikus anyagokból vagy dróthálóból készül, egyetlen feladata az, hogy fennakadjanak rajta a szennyeződések. A visszacsapó szelep akadályozza meg azt, hogy az olaj kifolyjon a szűrőből abban az esetben, ha a motor épp nem jár, így indításkor garantált az állandó olajellátás.
A kitűrőszelepnek köszönhetően tudja megkerülni az olaj a szűrőt, amennyiben az eltömődik. Ez azért fontos, mert ennek hiányában a motor nem jutna olajhoz, ami annak károsodását vonná maga után.
Az egyes olajszűrők több különböző gyártó eltérő modelljeivel is kompatibilisek lehetnek. Fontos azonban meggyőződni arról ezen alkatrész vásárlásakor, hogy egy konkrét modellhez passzol-e a kiszemelt komponens. Mindezt az úgynevezett OEM számok alapján lehet ellenőrizni.
Az egyes olajszűrő változatoknak különböző előnyei vannak, de csak bizonyos típusú motorokhoz lehet használni őket.
A mechanikus szűrők hajtogatott papír vagy szálas elem segítségével fogják fel a szennyeződéseket. Többnyire ilyen olajszűrő található meg az utakon futó gépjárművekben, nem is túlságosan drágák. Szűrési kapacitásuk viszont limitált, így indokolt a gyakori cseréjük.
Eggyel modernebbek a kazettás olajszűrők. Ezeknek újból felhasználható a burkolata, a szűrőelemek pedig cserélhetők. Jobb a szűrési kapacitásuk és környezetvédelmi szempontból is előnyösebbek.
A mágneses szűrők a fémrészecskéket elektromágnes segítségével rostálják ki az olajból. Nagy előnyük, hogy rendszeres tisztítás mellett sokszor újra használhatóak. Sajnos a nem fémes szennyeződések kiszűrésében nem igazán jeleskednek.
A centrifugális olajszűrők, ahogyan azt a nevük sejteti, forgómozgás útján választják ki a szennyeződéseket az olajból, mégpedig sűrűség szerint. Gyakori karbantartás esetén hatékony ez a technológia.
Az olajszűrő cseréjének halogatása súlyos következményekkel járhat. A motor teljesítményére és ezzel párhuzamosan az élettartamára is káros hatással van, ha nem időben kerül sor a cserére.
Ha eltömődik a szűrő, akkor korlátozott mértékű lesz az olaj áramlása. Ez a kopási folyamatok felgyorsulását eredményezi.
Már rövid távon is érzékelhetők a következmények, hiszen megnő a gépkocsi fogyasztása, mivel a motornak keményebben kell dolgoznia az elégtelen kenés okán. Ezzel együtt számolni kell a magasabb károsanyag-kibocsátással is, hiszen a piszkos olaj miatt iszap- és szénlerakódások alakulnak ki.
(Fizetett PR cikk)