Miért az Instagramról tájékozódik az Y és a Z generáció?
A fiatalok egyre gyakrabban a közösségi médián megjelenő hírekre támaszkodnak, akkor is, ha azok hitelessége nem ellenőrzött
Miért az Instagramról tájékozódik az Y és a Z generáció?

Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

2020. 07. 27.
Számos fiatalnak az, hogy az Instára kattint a legfrissebb hírekért legalább olyan természetes, mint ami az előző generációknak az újság kézbevétele volt. Nem kis veszélyt hordoz azonban magában a tény, hogy a platformot hagyományosan életmódhoz kötődő vizuális tartalom, nem pedig komoly hírek megosztására tervezték. 

Egy közelmúltban megosztott felmérés a koronavírussal kapcsolatos tájékozódásról kimutatta, hogy az amerikai 18 és 24 év közöttiek (akik a leginkább hajlamosak a közösségi médiából tájékozódni) legalább negyede az Instagramot használta a hírek eléréséhez, míg 19 százalékuk fordult a Snapchat, és 6 százalékuk a Tiktok alkalmazásokhoz hasonló célokból.  Ezzel szemben újságból csupán 17 százalék informálódott a világ történéseiről. 

Világszinten az arányok még elképesztőbbek: Németországban az azonos korosztály képviselőinek 38 százaléka használta kizárólagosan az Instagramot hírolvasáshoz, Argentinában pedig már közel a fiatalok fele, azaz 49 százalék.  

A szakértők szerint a trend egyáltalán nem veszélytelen, mivel az Instagram felület lényege a képi megjelenítés, így a cél nem annyira az informálás, inkább a befolyásolás.

A közösségi média hírforrásként való használatát bonyolítja az a tény is, hogy bárki riporterként léphet fel, ami különösen problémás a tényszerűség szempontjából. Ami az ilyen felületekre szintén jellemző, hogy mindig a legnagyobb számú követők kénye-kedve szerint alakítja a tartalmat, hitelességtől függetlenül. 

instagram
Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

A politikai polarizációt is erősítheti a közösségi média ilyen célú használata. Egy közelmúltban végzett felmérés szerint az amerikaiaknak csupán a 41 százaléka bízik abban, hogy a hagyományos média „teljesen, pontosan és az igazságnak megfelelően” számolt be a hírekről, a beléjük vetett bizalom azonban egyre inkább csökken. 

A közösségi média oldalakon megválogathatjuk, hogy saját szájízünk szerinti híreket kövessünk egyedül, ez azonban úgynevezett „visszhang-szobákat” eredményezhet, melyben csak a véleményükkel egyező információkat hallunk vissza, függetlenül azok tényszerűségétől vagy igazságtartalmától. 

A koronavírus-járvány és a BLM tüntetések kapcsán megnövekedett az igény az instant, első kézből jövő információk iránt. A főáramú médiához kötődő bizalmatlanság a közösségi oldalakhoz fordította a fiatalok figyelmét, ahol azonban az algoritmusok miatt eleve szűrt információkhoz jutnak csak hozzá, egy külön világba kalauzolva őket, ami a szakértők szerint többször ütközést hoz létre a realitással. 

A megoldás a hagyományos és az alternatív hírforrások együttes, kiegyensúlyozott használatában rejlik, állítják a szakértők.

 (The Guardian)
 

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!