A felmérés keretében egyaránt használtak kérdőíves (online survey alapú) adatgyűjtést és az általános okostelefon-, illetve applikációhasználati szokásokat felmérő szoftveres adatgyűjtést is.
Most mindenkinek, aki előfizet a Hetek nyomtatott verziójára, online előfizetést is ajándékozunk, amivel már csütörtökönként olvasható a friss újság és a teljes archívum is elérhető! Részletek a Hetekben és a https://www.hetek.hu/elofizetes oldalon.
Ezzel a módszerrel más perspektívából, pontosabb képet kaphatunk arról, hogy mit is jelent valójában az okostelefon és annak használata egy gyermek életében - tették hozzá a kutatók.
A minta korlátozottsága (80 fő) miatt az eredményekből csak a szokásosnál nagyobb óvatossággal tehetők becslések, illetve vonhatók le következtetések a teljes 8-15 éves korosztályra vonatkozóan, de a kutatás eredményei nagyon hasznos közvetlen információkkal szolgálnak a korosztály telefon- és internethasználati szokásaival kapcsolatban.
Az átlagos napi képernyőidő a megkérdezettek körében 9 perc és a közel teljes nap között változott. Az átlagos napi képernyőidő a teljes mintára és a teljes vizsgálati időszakra (de csak az aktív napokra) számolva 234 perc, azaz naponta közel 4 óra.
Az életkor növekedésével párhuzamosan nő a készülékhasználat átlagos ideje is. A kutatásban részt vevő gyermekek egy kisebb részének telefonjain hétköznapokon már hajnali 4 óra után megfigyelhető az aktivitás növekedése, amely nagyjából fél 6 és fél 7 között éri el a reggeli csúcsot, majd kisebb visszaesés után fél 8 és 8 között van egy újabb emelkedés.
Hétköznapokon, tanítási időben viszonylag alacsony mértékű a telefonhasználat, bár életkor alapján elég nagy eltérések figyelhetők meg. Minél idősebb a gyermek, annál nagyobb eséllyel használja a telefonját hétköznap délelőtt.
Éjfél és hajnal 5 óra között természetesen a legtöbb gyermek nem használja a telefonját, de a kutatásba bevont gyermekek közül többen voltak, akik ha nem is mindennap, de az adatgyűjtés időszakában az éjszaka közepén is aktívak voltak, néhányan kifejezetten sokat használták éjjel a készüléküket, például filmek nézésére.
A vizsgált készülékekre telepített (és legalább egyszer használt) alkalmazások átlagos száma 76 volt, ami 6 és 147 között változott készülékenként. A kutatás számára releváns applikációk száma 1404 volt - fűzték hozzá.
A telefonok aktív képernyőidejének közel 60 százalékát a közösségi média (39 százalék) és az egyéb kommunikációs alkalmazások, például böngészők és üzenetküldők (19 százalék) tették ki.
A legnépszerűbb közösségimédia-platformok (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Messenger) érintettek az összes rögzített alkalmazás-indítás felében (49 százalék).
A teljes adatbázisra kiszámolva a gyermekek telefonjukkal eltöltött összidejének 18 százaléka a TikTok-on zajlik, további 12 százalék pedig a YouTube-on.
A tiktokozás napi átlaga 80 perc, a YouTube-é 37 perc, a Messenger és az Instagram pedig napi 21 perc. A Facebookon 17 percet, míg a Snapchaten napi átlagban 11 percet töltenek az applikációt használó gyermekek.
A kutatásban összesen 105 háztartás volt érintett, az adatok tisztítása és ellenőrzése után végül 80 gyermek felhasználási szokásaiból vonták le a következtetéseket az elemzők. Az adatgyűjtés 2022. október vége és december eleje között zajlott.
(MTI / Hetek)