Kik azok a finfluenszerek, és miért akarják megmondani, mit kezdjünk a pénzünkkel?
A Z-generáció a TikTokon tanulhatja el a pénzügyi kultúrát
Kik azok a finfluenszerek, és miért akarják megmondani, mit kezdjünk a pénzünkkel?

Forrás: Shutterstock/rudall30

2023. 10. 04.
Nem meglepő, hogy ma már bárki lehet tiktokker, influenszer, csak egy jó ötlet kell, ami érdekelheti az embereket. A ma őrülete a finfluenszerek, akik segítenek kitalálni, hogyan érdemes jól bánni a pénzünkkel. 

A Financial influencer-ek (finfluencerek) a közösségi platformok egyik legnépszerűbb szereplőivé váltak az utóbbi időben – számolt be a BBC.com. Eltökélt szándékuk, hogy pénzügyi műveltséggel okítsák az arra érdemeseket, elsősorban a fiatalabb réteget.

A Z-generáció számára a ma gazdasági eseményei jelentik talán az első monetáris válságot. Az oktatási intézményekből hiányzik a pénzügyi oktatás, ami miatt ezen a területen önállóan kellene venniük az akadályokat. A TikTokon számtalan financiális témával foglalkozó influenszer oszt meg tippeket a követőivel. 

Legyünk szkeptikusak!

A célközönség jellemzően olyan fiatalokból áll, akik nagyon nehezen tudják kezelni a pénzügyeiket. Ezért számukra a megtakarítással, kiadásokkal és a befektetésekkel kapcsolatos tanácsok igen nagy segítséget nyújthatnak. 

Az egyik legismertebb finfluenszer egy 30 éves férfi, Humphrey Yang, aki korábban pénzügyi tanácsadóként dolgozott. 50 millió kedvelővel és 3 millió követővel rendelkezik TikTok-on. Az Egyesült államokban élő Yung népszerű videóiban ad tanácsot.

Az egyik legnézettebb az, amelyben kölcsönkér és elad egy iPhone készüléket és egy évvel később ugyanazt a típust kedvezőbb áron vásárolja meg. Ezzel a bemutatóval magyarázza el a shortolás fogalmát. 

Az egyik megkérdezett szakértő felhívja a figyelmet arra, hogy érdemes körültekintőnek lenni, mert nem minden tanács elfogadható. A fiataloknál a FOMO (Fear of Missing Out) jelenség miatt van egy késztetés az instant döntéshozatalra, amelyet sajnálatosan nem előz meg semmilyen reális és józan mérlegelés. 

Az említett Yung éppenséggel rendelkezik pénzügyi ismerettel, de vannak olyan influenszerek, akik semmilyen szakmai végzettséggel nem bírnak, mégis sokszor sorsdöntő tanácsokat osztogatnak.

A közösségi médiában zajló influenszerkedés egyébként több okból is „érdekes”, mert sok fiatal kézzelfogható munka helyett választja hivatásának a TikTok-tartalmak gyártását és népszerűsítését, illetve szakképesítés hiányában, következmények nélkül válhat bárki például jogtanácsossá vagy jelen esetben pénzügyi szakértővé.

Hogy is van ez? A közösségi médiában népszerűvé avanzsálódott sztár-szakértők pont a követőbázisuk magas száma miatt tudnak bizalmat kiépíteni, annak ellenére, hogy inkább szkepticizmussal lenne érdemes viszonyulnunk hozzájuk.

A kellően nagy mennyiségű követő pénzt generál a youtubernek, aki - jelen esetben - pénzügyi tanácsokat kínál ingyen. A másik verzió, hogy a szakértő pénzt kér a szolgáltatásokért cserébe, mivel ez esetben nem a követők magas száma generálja a bevételeket. Yung esetében az általa létrehozott tartalmak ingyen elérhetőek bárki számára, hasznos és praktikus tanácsokkal látja el hűséges követőit.

Érdekek

Vannak olyan esetek, amikor a finfluenszerek mögött olyan érdekek állnak, amelyek okán vitatni lehet a „szakértő” objektivitását. Ha mondjuk pénzintézetek vagy akár a digitális valuta áll a háttérben nem kérdés, hogy az influenszer nem fog tényszerű tanácsokat adni a követői számára.
Kim Kardashiant a tavalyi évben - finoman fogalmazva – elég kellemetlen helyzetbe került egy kriptovalutát reklámozó hirdetés miatt.

250 ezer US dollárt kapott az EthereumMaxtól, hogy népszerűsítse az általuk kibocsátott EMAX tokeneket, azonban nem tűntette fel (csak egy hashtag árulkodott róla), hogy fizetett hirdetésről van szó, nem pedig egy (szubjektív) pénzügyi tippről.

Ezt követően a több mint 300 millió követőbázissal rendelkező Kardaschiant 1,26 millió US dollárra bűntette az Amerikai Értékpapír-és Tőzsdefelügyelet – számolt be a The Washington Post.

Unalmas, de annál eredményesebb

A 33 éves James Beckett volt social média marketingesként rájött arra, hogy rengeteg olyan gyors meggazdagodást ígérő pénzügyi tanács kering az online térben, amelyek hamis sikerrel kecsegtetnek. Szerinte inkább érdemes lassan, talán még unalmasabban is, de jóval hatékonyabb módszerekkel célt érni.

Tippjeivel nem csak a kockázatot csökkenti, de jóval megbízhatóbbak, mint azok a tanácsok, amelyek inkább a rizikós és gyors anyagi gyarapodásra teszik a hangsúlyt. Sok fiatal pénzügyi tudás hiányában hallgat a megalapozatlan javaslatokra és így nagyon sok pénzt éget fel feleslegesen. 

Pozitív hozadék

A finfluenszerek között azért akadnak olyanok is, akik igazán hasznos tanácsokkal látják el a fiatalokat, kipótolva a pénzügyi hiányosságaikat. Például spórolásra késztetik azokat a követőiket, akik nem gondolkoztak korábban megtakarításon. A fent említett Beckett is azt képviseli, hogy valódi segítségnyújtás legyen az, amit a finfluenszerek nyújtanak.

(Hetek)

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!