Ez egy véleménycikk.
Az írás megmarad elnevezésű ünnepi előfizetői akciónkban a nyomtatott és online hetilap előfizetéssel a több mint száz nyeremény mellett EGY VADONATÚJ AUTÓT lehet nyerni. Részletek és a teljes nyereménylista itt: www.hetek.hu/elofizetes
Ha valamikor, akkor most mindennél nagyobb szükség van arra, hogy a keresztény felekezetek nyíltan és határozottan kiálljanak a házasságot és családot érintő bibliai értékek és alapelvek mellett. Épp ezért üdvözlendő, hogy példátlanul széles összefogással közös nyilatkozatban igyekeztek megtenni ezt a kiállást az érintett felekezetek: a katolikusok, reformátusok, evangélikusok, baptisták, pünkosdiek, metodisták, több ortodox felekezet, az unitáriusok, a Mazsihisz és az EMIH is.
A nyilatkozatban azonban szerepel egy olyan mondat is, amely szó szerint értelmezve, ellentétes a Szentírásban megfogalmazottakkal.
„Megteremtette Isten az embert a maga képére; Isten képére teremtette őt, férfinak és nőnek teremtette őket. Isten megáldotta őket, és azt mondta nekik Isten: »Szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be a földet!«.” (1Móz 1,27–29)
A biblikus álláspontot Ferenc pápa budapesti látogatása során is hangsúlyozta megerősítve, hogy a házasság szentsége egy férfi és egy nő között valósul meg. A zsidó hagyományban is a nő-férfi kapcsolat házasság általi szentesítése az emberi méltóság alapja. Mi, az alulírott katolikus, protestáns és ortodox egyházak, valamint zsidó hitközségek képviselői, a karácsonyra készülve, illetve a hanuka gyertyáinak fényében, egyben az utóbbi időkben egyre erősödő társadalmi vitákra reagálva ezúton is megerősítjük a házasságra, a családra és az emberi méltóságra vonatkozó zsidó és keresztény értékrend fontosságát.
A nyilatkozat tulajdonképpen azt állítja, hogy az emberi méltóság alapja a nő-férfi kapcsolat házasság általi szentesítése.
Ezzel szemben
a Biblia az emberi méltóságot az ember Isten képére és hasonlatosságára történő teremtettségére vezeti vissza,
amely bizony minden emberre vonatkozik házasságtól függetlenül. Kétségtelen, hogy a házasság intézményének szerzője is Isten, annak alapjait és kereteit az ember teremtése után nem sokkal lefektette egy férfi és egy nő életre szóló szövetségében, ám ez nem feltétele az emberi méltóság meglétének.
Ha ugyanis az emberi méltóságot a házasság szentesítésétől tennénk függővé, akkor nem csak a ma élő emberek milliárdjait fosztanánk meg az emberi méltóságuktól (köztük sok lelkészt, sőt magát a pápát is), hanem a hit hőseinek és az apostolok egy részét is,
a názáreti Jézusról nem is beszélve.
Tekintve, hogy többek között az emberi méltóságról szóló zsidó-keresztény kinyilatkoztatáson alapul az alapvető emberi jogok szinte teljes sora, így ezt a kérdést kiemelten fontos tisztázni egy ilyen pontatlanul megfogalmazott közlemény esetében.
Mészáros István László, a Hit Gyülekezete Országos Vezetőségének ügyvezetője az Új Exodus egy korábbi lapszámában ezzel kapcsolatban így fogalmaz: "Az ember, még ha az eredendő bűn miatt isteni megváltásra szorul is, méltósággal rendelkezik. A Biblia szerint az emberi méltóság az ember istenképűségéből ered. Minden ember nemre, bőrszínre, etnikai származásra, társadalmi helyzetre tekintet nélkül rendelkezik vele. A méltóságból fakadóan minden egyes embernek vannak olyan jogai, melyek külön igazolás vagy szerzett érdem nélkül, pusztán emberi mivolta miatt megilletik. Ezek az emberi jogok alapvetők, elidegeníthetetlenek, az ember létbiztonságát, szabadságszféráját, kiteljesedését szolgálják."
Mivel a szöveg a zsidó hagyományra hivatkozva említi az ominózus mondatot, ezért kiemelten érdekes, hogy mit reagáltak a megrökönyödésre a hazai zsidó közösségek.
Heisler András, a Mazsihisz elnöke egy új közleményben szögezte le, hogy az emberi lény méltósága „feltétel nélküli” és
elnézést kért azoktól, akiket a szándékuk ellenére, figyelmetlenül megbántottak.
Heisler az indoklásában úgy fogalmazott, hogy a sok egyeztetés és módosítás után elsiklott a figyelme a mondat felett, de sajtóhírek szerint azt is hozzátette, hogy a közlemény végső formáját nem a Mazsihisz, hanem a katolikus egyház adta ki.
Köves Slomó, az EMIH vezető rabbija úgy fogalmazott, hogy a mondat lehet félreérthető, de szerinte arról szól, hogy a „házasság révén nyer méltóságot a szexualitás”. Leszögezte,
minden embernek jár az emberi méltóság függetlenül a tetteitől, nézeteitől és életvitelétől
– ez éppúgy része a bibliai álláspontnak, mint a házasság intézményének szentsége.