A Giro d’Italia egyike az évi három háromhetes kerékpárversenynek. Az első kiírás 1909-ben történt, amikor nyolc szakasz alatt 2447,9 km-t kellett a részvevőknek megtenni. Az olasz Luigi Ganna ért be elsőként a célba 89 óra 48 perc 14 másodperces idővel. Mint szinte minden sporteseményt a világháborúk a Giro-t is befolyásolták, így idén rendezik meg a 105. olasz körversenyt. 1949-ig csak olaszok nyerték a hazai rendezésű sporteseményt. A svájci Hugo Koblet törte meg ezt a sort. Alfredo Binda, Fausto Coppi (mindketten olaszok) és a belga Eddy Merckx a rekorderek, mind hárman 5-5 összetett elsőhellyel.
Ezen a megmérettetésen a legnagyobb elismerés, ha a versenyző felveheti az úgynevezett Maglia Rosa-t (rózsaszín trikó).
A színválasztásnak rendkívül egyszerű oka van. 1931-ben Armando Cougnet, a La Gazzetta dello Sport újságírója mutatta be ezt a különleges színű trikót. Az ötlete az volt, hogy teremtsenek egy olyan szimbólumot, amely kiemeli a verseny aktuális vezetőjét, hogy a tömegben könnyen azonosítható legyen. A nagy megmérettetéseken a Giro-n kívül, ez máig szokás. Gondoljunk csak a Tour de France sárga trikójára, vagy a Vuelta de Espana piros trikójára. Learco Guerra volt az első, aki a Maglia Rosa-t magára ölthette, azóta pedig minden bringás számára felejthetetlen emlék marad. Van olyan is, aki valószínű a karrierje csúcspontjaként éli meg.
A Grande Partenza külföldre helyezése sem első alkalom a verseny történelmében, ez már pontosan a 14. ilyen rajt. 1965 óta időközönként Olaszországon kívül rajtol el a mezőny. Az első San Marino volt, majd egy évvel később Monaco adott otthont a Nagy rajtnak, azaz a La Grande Partenza-nak. Később Vatikán, Athén, Nizza, Amszterdam, Belfast és legutóbb Jeruzsálem volt a verseny kiindulópontja.
A budapesti rajt 2020-ra volt tervezve, de a COVID-járvány miatt ez meghiúsult, így idén lehetünk szemtanúi ennek a jeles eseménynek.
A kerékpársport nagyobb népszerűségnek örvend hazánkban, mint korábban. Ez köszönhető Valter Attila tavalyi Giro-sikerének, amikor az összetett elsőnek járó trikó rajta volt pár napig. Ilyen magyar versenyzővel még nem történt. A szerdai csapatbemutatón - melyet a Hősök-terén tartottak meg - több ezres tömeg volt jelen és biztosak lehetünk benne, hogy mind a három szakaszon az utak mellett rengetek érdeklődő, néző, szurkoló fog állni.
Magyarországon három szakasz lesz. Pénteken Budapestről Visegrádra fog tekerni a mezőny Székesfehérvár és Esztergom érintésével. Ez a 195 kilométeres szakasz 900 méter szintkülönbséget foglal magába. Szombaton Budapesten belül egyéni időfutamra (ITT) kerül sor. A mindössze 9,5 km hosszú tekerés a Hősök teréről indul majd és a Buda téren lesz a befutó. A harmadik nap pedig Kaposvárról Balatonfüredre vezeti a kerékpárosokat Nagykanizsa, Badacsony és Tihany érintésével. Kicsin hazánk csodálatos tájait az egész világ élőben láthatja.
Azon kívül, hogy világbajnokok, olimpiai bajnokok, Grand Tour győztesek és a szakma nagyágyúi közül sokan részt vesznek ezen a versenyen, azért különleges, mert három magyar versenyzőt is láthatunk a mezőnyben. Egyikük a már említett Valter Attila (Groupama-FDJ) bringása, aki jelenleg az UCI világranglistájának a 111. helyén áll. Reális esélye van a szakaszgyőzelemre is, különösen hazai pályán. Idén az Tour of Alps összetette tabelláján az ötödik helyen zárt ilyen neveket megelőzve, mint Richie Porte, Hugh Carthy vagy Mikel Landa. A másik két magyar pedig Fetter Erik (EOLO-Kometa) és Peák Barnabás (Intermarché-Wanty).
Idén 22 csapattal, 176 kerékpárossal rajtol el a Giro d’Italia. Láthatjuk Richard Carapazt (INEOS) aki tavaly bezsebelt egy olimpiai bajnoki címet, illetve 2019-ben Giro-t tudott nyerni. A mezőny tagja Mathieu Van der Poel (Alpecin-Felix), Vincenzo Nibali (Astana), Mikel Landa (Bahrain-Victorious), Guillaume Martin (Cofidis), Giacomo Nizzolo (Israel-Premier Tech), Tom Dumoulin (Jumbo Visma), Alejandro Valverde (Movistar), Mark Cavendish (Quick-Step Alpha Vinyl Team) és még sok más nagy név.
Valverde 42 évesen tagja a mezőnynek, ami rendkívüli teljesítmény. 2002-ben lett profi, amikor a Kelme-Costa Blanca csapat leszerződte. Állítása szerint idén, az év végén tényleg visszavonul. A formáját tekintve nem panaszkodhat, ugyanis idén már van két darab második helye (La Fléche Wallonne és Strade Bianche).
Idén a versenyzőknek 3446 kilométert kell megtenniük 21 nap alatt. A magyar rajt miatt három pihenőnap áll rendelkezésére a mezőnynek. A második szakaszon kívül az utolsó lesz egyéni időfutam (ITT), a többi mezőnyverseny. A verseny május 6-án rajtol Budapesten és május 29-én Veronában lesz vége.
Az autósoknak a hétvégén lezárásokkal szembe kell nézniük, melyeket a szervezők igyekeztek bölcsen megoldani. Pénteken Budapesten körülbelül 9:30-tól 13 óráig lehet számítani nagyobb lezárásra. Ahogy a mezőny halad, úgy zárják le az újabb szakaszokat és teszik járhatóvá a már elhagyott részeket. Az Esztergom-Visegrád szakasz 14-18 óráig lesz blokád alatt az előzetes információk alapján.
Szombaton lesz nagyobb a felfordulás a fővárosban, ugyanis lesznek olyan részek, amik 4-20 óráig lezártak lesznek.
Vasárnap Budapestet a Giro nem érinti. A péntekihez hasonlóan Kaposváron a kiinduló helyen már délelőtt lesznek lezárások, míg a Balaton északi részén 12 óra után várható a forgalom korlátozása, lezárása.