„A szemünk előtt fognak összeomlani a globális ellátási láncok” – figyelmeztetnek a szállítmányozók
A dolgozók megelégelték az átláthatatlan és sokszor túlzottan szigorú előírásokat, és tömeges felmondásokat helyeztek kilátásba
„A szemünk előtt fognak összeomlani a globális ellátási láncok” – figyelmeztetnek a szállítmányozók

Illusztráció( Forrás: Shutterstock/PuzzlePix)

2021. 10. 04.
A szállítmányozóknak és a rakományokat szállító fuvarozóknak a világ számos pontján meg kell küzdeniük a különböző karantén előírásokkal, utazási korlátozásokkal, valamint a komplex tesztelési és a vakcina előírási követelményeknek is meg kell felelniük. Mindezt teszik annak érdekében, hogy a globális ellátási láncok a járvány ideje alatt is zavartalanul működjenek – írja tudósításában a CNN.

Ám úgy tűnik, ezeknek az ellátási láncolatoknak az érzékeny szerkezete repedezni látszik: számos szállítmányozásban dolgozónál most jött el az a pont, hogy megelégelték az átláthatatlan és sokszor túlzottan szigorú előírásokat, és

tömeges felmondásokat helyeztek kilátásba.

A helyzet odáig fajult, hogy az ENSZ soros, államfőket tömörítő közgyűlésére egy nyílt levelet nyújtott be a Nemzetközi Hajózási Kamara (ICS) és más szállítmányozási szervezet képviselője. A levélben egyértelműsítik, hogy

amennyiben a kormányok nem tesznek valamit a szállítmányozók szabad mozgásának és a WHO által is jóváhagyott COVID vakcinákhoz való hozzáférés biztosításában, akkor a teljes globális ellátási rendszer hamar összeomolhat.

A levelet aláírta a Nemzetközi Légi Szállítmányozási Szövetség (IATA), a Nemzetközi Közúti Szállítmányozók Szövetsége (IRU) és a Nemzetközi Szállítmányozók Szövetsége (ITF) is. A négy szervezet összesen 65 millió szállítmányozásban dolgozó munkást képvisel.

Guy Platten, az ICS főtitkára elmondta, hogy a felmondási hullámok náluk már elindultak és valószínűleg fokozódni fognak az év vége közeledtével.

Ennek az az oka, hogy a lejáró szerződésű dolgozók nem akarnak majd egy új, határozott idejű szerződést kötni és ezzel azt kockáztatni, hogy a különböző országok karantén kötelezettségei miatt esetleg nem tudnak hazajutni a karácsonyi ünnepekre.

Ez a félelmük egyáltalán nem megalapozatlan: a CNN megszólaltatta az egyik amerikai gépjármű-szállítmányozó hajónak a főtisztjét, aki a legénységével együtt hetekig nem hagyhatta el Hokkaido kikötőjét Japánban.

„Senki nem tudta megmondani, mennyi ideig fogunk még a kikötőben várakozni”

– mondta el Karynn Marchal főtiszt.

A nő és csapata végül szerencsésnek mondhatták magukat, mert nem sokkal később végül hazaengedték őket a japán hatóságok, ám sokan ezt nem mondhatják el magukról. Marchal

több olyan szállítmányozó hajóról is tud, amiket már több, mint egy éve nem engednek kifutni a kikötőből.

A helyzeten az sem segít, hogy a koronavírus delta variánsának megjelenésével számos ország egyik pillanatról a másikra újabb szigorításokat vezetett be, ráadásul sok esetben az egyes országok előírásai sincsenek egymással összhangban, ami jelentős problémákat okoz a szállítmányozás lebonyolításában. Például egyes országok nem fogadnak el bizonyos vakcinákat, ezért a szállítmányozók hiába vannak beoltva, mégis kötelező karanténba kell vonulniuk a határátlépést követően, vagy újra be kell oltaniuk magukat egy másfajta vakcinával.

Idén februárban Németország kötelezővé tette minden határt átlépő kamion sofőr számára a PCR tesztelést, majd nem sokkal később ugyanezt bevezették a szomszédos Olaszországban is.

Az intézkedések hatására kamionsofőrök ezrei kényszerültek arra, hogy az osztrák-olasz határon napokig rostokoljanak a dugóban étel és egészségügyi ellátás nélkül, nulla fok alatti átlaghőmérséklet mellett.

Nem csoda hát, hogy a fenti példák alapján Umberto de Pretto, a Nemzetközi Közúti Szállítmányozók Szövetségének főtitkára kemény kritikát fogalmazott meg a CNN-nek:

„Ezekért az ostoba korlátozásokért végül a szállítmányozó kamionsofőrök és a fogyasztók fognak nagyon súlyos árat fizetni.”

Az ellátási láncolatban fellépő fennakadások egyik leglátványosabb példáját Nagy-Britannia nyújtotta az elmúlt napokban: a múlt héten több ezer benzinkút volt kénytelen bezárni üzemanyag hiány miatt. A furcsa helyzetet az okozta, hogy komoly munkaerőhiány lépett fel a vízi szállítmányozói iparágban és egyszerűen már nem volt elég ember, hogy az üzemanyagot szállító tanker hajókat elvezessék a szigetországba.

A Brexit miatt már így is jelentős számú fuvarozásban dolgozó munkás hagyta el Nagy-Britanniát, ám a pandémia alatt a helyzet tarthatatlanná vált. A válságra válaszul a kormány végül több száz katonát vezényelt ki a tanker hajókhoz, hogy segítsék azokat bevezetni a kikötőkbe, majd onnan az üzemanyagot elszállítani a benzinkutakhoz.

(CNN/Hetek)

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!