A pánikszerű üzemanyag-vásárlások befejezésére kérték az autósokat hétfő esti közös közleményükben a brit piacot ellátó legnagyobb forgalmazók, miután a napok óta tartó felvásárlási roham kiskereskedelmi szinten súlyos ellátási fennakadásokhoz vezetett országszerte.
A cégek - köztük a BP, a Shell, az Exxon/Mobil tulajdonában lévő Esso, valamint a legnagyobb brit közúti üzemanyag-fuvarozó cég, a Hoyer - hangsúlyozták a közös közleményben, hogy bőségesen van üzemanyag a nagy-britanniai finomítóknál és a kikötői terminálokban.
A kommüniké szerint a vállalatok szorosan együttműködnek a brit kormánnyal annak biztosítására, hogy az üzemanyag el is jusson a töltőállomásokra.
A forgalmazó cégek hangsúlyozzák, hogy miután most már igen sok járműben "a szokásosnál több" üzemanyag van,
várakozásuk szerint a kereslet néhány napon belül visszatér a normális szintre, enyhítve a töltőállomásokra nehezedő nyomást.
A közös közleményt kiadó vállalatok arra kérték az autósokat, hogy csak annyit üzemanyagot vásároljanak, amennyit általában is szoktak.
A pánikszerű vásárlási roham a múlt hét közepén kezdődött, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a krónikus sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.
A BP száz nagy-britanniai benzinkútját zárta be. Az Esso is bejelentette, hogy a Tesco áruházaknál működő kútjai közül "néhányat" bezárt az üzemanyag-fuvarozási fennakadások miatt. Az EG Group nevű, angliai székhelyű üzemanyag-forgalmazó 30 fontra (12 600 forint) korlátozta az egy-egy tankolás során megvásárolható üzemanyag értékét.
Hétfői beszámolók szerint a legsúlyosabb ellátási problémák Londonban alakultak ki, miután a tízmilliós brit fővárosban sokkal több jármű jut egy-egy töltőállomásra, mint más országrészekben.
London esti napilapja, az Evening Standard iparági forrásokat idézve azt közölte hétfőn, hogy
a londoni benzinkutak 90 százaléka kifogyott az üzemanyagból,
miután a kereslet az általában megszokott szint hatszorosára ugrott. Hétfőn sok országrészben már alig lehetett üzemanyaghoz jutni, és mindenhol hosszú autósorok kígyóztak a benzinkutak előtt.
Kwasi Kwarteng, az üzleti ügyek minisztere hétfő éjjel bejelentette: a fegyveres erők tartályautó-vezetői "korlátozott számban" készen állnak arra, hogy szükség esetén bekapcsolódjanak a polgári üzemanyag-fuvarozásba az ellátási hálózat stabilizálása végett.
A kijelölt katonai sofőröket megfelelő képzésben részesítik annak érdekében, hogy zökkenők nélkül el tudják látni a civil üzemanyag-szállítási feladatokat.
Grant Shapps közlekedési miniszter ugyancsak hétfő éjjel bejelentette azt is, hogy a veszélyes áruk közúti fuvarozására jogosító, de a következő hetekben lejáró vezetői engedélyek érvényességét kormány automatikusan 2022. január 31-ig meghosszabbítja, vagyis az ilyen jogosítványok birtokosainak nem kell otthagyniuk munkájukat, hogy az ötévenként kötelező továbbképzésen részt vegyenek. Az intézkedés a szeptember 27. és december 31. között lejáró veszélyesáru-fuvarozói jogosítványokra terjed ki.
A kialakult ellátási fennakadások előzményeként a múlt héten országszerte pánikszerű üzemanyag-felvásárlási roham kezdődött Nagy-Britanniában, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni a krónikus sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt.
Fight breaks out at petrol station as fuel shortage grips UK pic.twitter.com/qcXw63jaJe
— The Independent (@Independent) September 27, 2021
A brit kormány bejelentette, hogy egy időre enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban támadt fennakadások enyhítése végett. Az intézkedés alapján
ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszerszállító teherautók vezetésére.
A szakmai érdekképviseleti szervezetek azonban teljesen elégtelennek minősítették a kormányzati intézkedést, közölve: számításaik szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a brit EU-tagság tavalyi megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.
A Brit Kiskereskedelmi Szövetség közleménye szerint egyedül a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük ahhoz, hogy a karácsony előtti időszakban ne legyen fennakadás az élelmiszerellátásban.
(hetek/MTI)