Megjelent a világhírű amerikai influencer, Ben Shapiro műve magyar nyelven! Cikkünk a könyvről ide, további részletek és a megrendelés pedig ide kattintva érhető el.
Már a legelső nap az egész világ felkapta a fejét a Tour eseményeire. Sajnos nem csak azért, mert a világ legrangosabb Grand Tour versenyéről van szó, hanem azért is, mert egy figyelmetlen néző miatt tömegbaleset történt, ahol több tucat versenyző került a földre. Három bringás még aznap kénytelen volt feladni a küzdelmet és nyolc versenyzőt orvosi ellátásban kellett részesíteni. Az eset 46 kilométerrel a befutó előtt történt, ahol Tony Martin (Jumbo-Visma) akadt bele egy szurkoló táblájába, ami egy megállíthatatlan lavinát indított el.
Az incindens kapcsán az első reakciók a szervezők részéről a nézővel szembeni szankciók voltak. A helyi hatóságok meg is találták a 30 éves nőt, de később az ASO úgy döntött, hogy nem emel vádat az ügyben. A szurkoló megúszta az 1500 eurós büntetést.
Christian Prudhomme versenyigazgató azt nyilatkozta:
„Ha eljössz a Tourra, fogd a gyermeked kezét, a kutyádat és ne lépj figyelmetlenül az útra. És mindezeken túl, tiszteld a versenyzőket!”
Ezután a francia, jelenlegi világbajnok Julian Alaphilippe húzhatta magára a sárga trikót, amelyet másnap el is veszített.
A második szakasz is izgalmasan alakult. Mathieu van der Poel egy nagyszerű szóló szökésben haza tudott érni, ami nem csak szakaszgyőzelmet, hanem a sárga trikót is jelentette a számára. Előre tervezett volt, hogy van der Poel csak az első héten lesz látható a Touron, ugyanis az olimpiára készül teljes gőzzel. Ebben az egy hétben viszont megcsinálta a showt.
A harmadik szakasz viszont egy mérföldkő volt az összetettért folyó küzdelemben, ugyanis Primoz Roglic (Jumbo-Visma) és Geraint Thomas (Ineos-Grenadier) is elestek. Mindketten folytatták a versenyzést, viszont Roglic a fájdalmai miatt nagyon nagy hátrányt szedett össze, így a 9. szakasz előtt feladta a versenyt. A tavalyi második helyezett a sárga trikóért folyó küzdelemben ekkor kiszállt a versenyből.
Roglic bukásával kapcsolatban felmerült az olasz bajnok Colbrelli neve, hogy esetleg lehet köze a szlovén versenyző eleséséhez, aki meg is szólalt az eset után:
„A szakasz végén a szűk utakon balról jobbra borított át a mezőny, ő pedig azért, hogy feljebb zárkózzon, mellém tekert. Ekkor a kormányunk összeakadt, és majdnem mindketten elestünk.
Csak a szerencsének köszönhetem, hogy én fent maradtam a kerékpáromon.
A bukás utáni reakcióm meg inkább a félelemből fakadt. Nagyon sajnálom Primozt, bárcsak ne történt volna meg ez az egész, de nem hiszem, hogy én lennék a hibás a bukása miatt".
A második héten már Pogacar viselte a sárgát, amit egészen magabiztosan Párizsig megtartott. Súlyos másodperceket osztott ki ellenfeleinek, végül 5 perc 20 másodperces előnnyel nyerte a három hetet.
Volt egy meglepetés Ben O’Connor (AG2R) győzelme, majd Mark Cavendish, Nils Politt, Bauke Mollema, Sepp Kuss és Wout Van Aert is szakaszt tudott nyerni.
Az utolsó héten igazából Pogacarral csak a dobogó alsó két fokán lévő két versenyző tudta tartani a tempót, de már nekik is 5 perc feletti hátrányuk volt ekkor. Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma) és Richard Carapaz (Ineos Grenadiers) tudták lereagálni Pogacar támadásait, de a szlovén mindkettő versenyzőnél erősebb volt. Egy-egy alkalommal be is kínálták Tadejt, de a fiatal címvédő minden támadást leregált, amit kontrával büntetett.
𝑻𝒉𝒊𝒔 𝒊𝒔 @letour 😍
— Tour de France™ (@LeTour) July 19, 2021
Relive the greatest moments of the #TDF2021!
𝑽𝒊𝒗𝒆 @letour 😍
Revivez les meilleurs moments du #TDF2021 !
 pic.twitter.com/G2xcEDTAj0
Pogacar megnyert két szakaszt sárga trikóban, ezzel is megmutatta, hogy senki nem kérdőjelezheti meg a győzelmének a legitimitását. Övé lett a fehér és a pöttyös trikó is egyaránt.
A belga kerékpáros teljesítménye és sokszínűsége mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Összetettben a 19. helyen zárta a három hetes viadalt, viszont olyan sokszínűséget mutatott be, amelyre nagyon ritkán van példa.
A 11. szakasz az idei kiírás egyik legkomolyabb hegyi szakasza volt, amikor a legendás Mount Ventoux (1910 méter) hegyre egymás után kétszer kellett feltekerni. A Jimbo-Visma versenyzője megnyerte ezt a szakaszt. A 20. szakaszon egyéni időfutam volt (ITT), amit szintén megtudott nyerni, majd Párizsban a sprint befutót is bezsebelte.
A hajrá utolsó 500 méterének átlaga 66.2 km/h volt!
A befutó és díjátadó után indult is Tokióban, ahol sokan aranyérmet várnak tőle.
Az idei Tour de France talán legnagyobb szenzációja egy rutinos, ismert versenyző, aki már rengeteg szakaszt megnyert karrierje során, de tulajdonképpen mindenki mára leírta őt és ebből a helyzetből fel tudott állni, megnyert 4 szakaszt és elvitte a zöld trikót. Ez a személy nem más, mint Mark Cavendish (Deceuninck - Quick Step).
A 36 esztendős sprinter a Tour de France-on megszerezte a 34. szakaszgyőzelmét karrierje során, mellyel Eddie Merckx rekordját beállította. A párizsi befutó egyik nagy kérdése az volt, hogy vajon sikerül e megszereznie a 35. győzelmét, de Wout van Aert ért be először, így
Merckx rekordja biztonságban marad még egy évig biztosan.
Miért is beszélünk visszatérésről Cavendish személyével kapcsolatban?
Tavaly nem kapott az akkori csapatától új szerződést. Nem voltak nagy győzelmei, igazából egy leszálló ágban lévő ikon képét mutatta. Mindenki tisztában volt a tehetségével és mindazzal, amit elért karrierje során, de valószínű már nem látták benne a potenciált komoly sikerek elérésére. Voltak olyan cikkek és videók tavalyról, amelyek konkrétan Cavendish visszavonulásáról szóltak és bejelentették, hogy ennyi volt.
Személyesen ő is a könnyeivel küzdött a tavalyi Gent-Wevelgem után, hiszen ő maga is azt hitte, hogy vége a karrierjének. Ekkor jött Patrick Lefevere, a Deceuninck - Quick Step versenyigazgatója, aki ajánlott Marknak egy szerződést. Azt tudni kell, hogy a brit kerékpáros már korábban versenyzett ennél a csapatnál 2013 és 2015 között. Tulajdonképpen egy utolsó lehetőséget kapott Cavendish, amiből most úgy tűnik kihozta a maximumot.
A Tour-on való indulása se volt egyértelmű, ugyanis csapattársa Sam Bennett volt megnevezve indulónak, akiről néhány nappal a rajt előtt derült ki, hogy a sérülései miatt nem tud részt venni a megmérettetésen, ekkor mint beugró jött Cavendish.
Amikor Tadej átvette a sárga trikót, olvasni lehetett a véleményezéseket, hogy vajon a szlovén bringás erőfölénye ártott e a versenynek, mondván, hogy így már nem izgalmas?
Van egy mondás, ami ugyan már közhellyé vált, de nagyon igaz: A versenynek Párizsban van vége.
Nagyon sok tényező van egy ilyen Grand Touron, amely néha váratlan helyzeteket hozhat létre. Benne van egy műszaki hiba, bukás vagy akár csak egy rossz nap, ami által újra nyitottak lehetnek a győzelmi esélyek a többi versenyzőnek is.
Emellett a pöttyös trikóért folyó küzdelemben láthattunk izgalmakat, a zöld trikó sorsa véglegesen csak Párizsban dőlt el, hiszen matematikailag Michael Matthews átvehette volna Mark Cavendishtől.
Pogacar gondoskodott róla, hogy ne unatkozzunk, nagyon sok támadás volt, nem defenzíven versenyzett, nem ült rá az eredményre és az előnyére. A hegyi szakaszokon nagyszerű támadásoknak, kontráknak lehettünk tanúi, ami nem egy unalmas verseny képét hozta.
A napi szintű megpróbáltatások mellett az országúton kívül is voltak megoldandó ügyek, a talán legérdekesebb a Bahrain Victorious esete, ugyanis a harmadik héten egyik este a csapat szállodáját rendőrök lepték el.
Személyes tárgyakat vettek el, átkutatták az egész épületet. Egyes információk szerint illegális szereket kerestek a csapat bázisán.
Ezután Matej Mohoric szakaszt nyert, amely ünneplése közben mutatta, hogy nincs rejtegetni valójuk.
Ezen kívül névtelen versenyzők a mezőnyből különböző portáloknak szivárogtattak információt azzal kapcsolatban, hogy az éllovas kerékpárosok közül némelyek hátsó kereke furcsa hangot ad ki (ezzel utalva egy esetleges rásegítő rendszerre). A kerékpárokat rendszeresen átvizsgálják ilyen beépített szerkezetek után kutatva. Ez azt jelenti, hogy a 15. szakaszig bezárólag 720 tesztet végeztek, melyek közül egyik kerékpáron sem találtak semmilyen segédberendezést.
Némely versenyzők számára a legnagyobb kihívást a limitidő jelentette, köztük Mark Cavendsih, aki sikeresen vette ezeket az akadályokat, de néhány versenyző nem tudott bizonyos szakaszokon a szükséges időkülömbségen belül megérkezni a célba, ennek következménye a versenyből való kizárás lett.
Az idei Tour de France 3414,4 km hosszú volt, amelyet 21 szakasz alatt teljesítettek a versenyzők. Ez idő alatt összesen két pihenő napot kapott a mezőny. A COVID miatt eléggé elszeparálva voltak a versenyzők, sok egészségügyi protokollt kellett betartani a mezőnynek.
Egyértelműen az új generáció uralta a versenyt és irányította az eseményeket.
"Vagy felveszed a ritmust, és mész ezekkel a srácokkal, vagy elfogysz, leszakadsz, majd kiesel a versenyből. Ez ennyire egyszerű”
- mondta Pierre Rolland a VeloNews-nak.
Thomas De Gent az egyik szakasz után így nyilatkozott: "Az egyik legjobb 10 percemet hoztam wattok alapján a 8. szakasz elején, de az egész arra volt jó, hogy minimálisan eltávolodjak, majd leszakadjak a főmezőnyről”.
Többen megfogalmazták, hogy rég volt ennyire erős és durva a Tour de France.
Tadej Pogacar a rendíthetetlen ellenfél képét mutatta az egész három hét során.
"Mindig a győzelemre törekszem, nagyon élvezem a tekerést, meg a folyamatos egymás elleni meccseket. Persze, néha benne van a pakliban, hogy nem én nyerek, de azt is el kell fogadni. Ha szomorú vagy dühös vagy emiatt, az nem változtat semmin” - mondta a címvédő.
What could be more special than a Tour de France podium?
— INEOS Grenadiers (@INEOSGrenadiers) July 19, 2021
Sharing it with your kids 🤗 @RichardCarapazM pic.twitter.com/3MEP3Z79BQ
Sárga trikós, a verseny összetett győztese: Tadej Pogacar
Sprint pontverseny győztese: Mark Cavendish
Hegyi összetett pontverseny győztese: Tadej Pogacar
Legjobb fiatal versenyző: Tadej Pogacar
Legaktívabb versenyző: Franck Bonnamour
Legjobb csapat: Bahrain Victorious
A következő megmérettetés a tokiói olimpia lesz sokak számára, ahol Valter Attila fogja képviselni hazánkat.
Idén még vár ránk egy utolsó három hetes körverseny, méghozzá a Vuelta de Espana, amely augusztus 14-től szeptember 5-ig fog tartani.