Tour de France: verseny egy trikóért?
Tour de France: verseny egy trikóért?

Illusztráció( Forrás: Shutterstock/PuzzlePix)

2021. 06. 29.
1903-ban, amikor először elrajtolt a Tour de France mezőnye, nem biztos, hogy gondolták volna a szervezők és a versenyzők, hogy 2021-ben is még ez a verseny lesz a profi kerékpározás egyik legmeghatározóbb eseménye. Nincs is egy bringás életében nagyobb kiváltság, mint a sárga trikót magára húzni és abban tekerni.

De tekintsünk kicsit vissza a múltba, hogy mitől is lett a Tour olyan nagy és neves verseny.

Az első kiírás 1903-ban volt, amikor a versenyzőknek 6 szakaszt kellett teljesíteni. Ez nem tűnik annyira irreális feladatnak, de a dolog ott nehezedett, hogy ez alatt a kevesebb mint egy hét alatt 2428 km-t kellett megtenni. Ez átlagban 404,6 km szakaszonként. Meg kell említeni, hogy a technika, a kerékpárok és az edzések nem olyan szinten zajlottak akkor mint ma. Nem ismerték a watt alapú edzés fogalmát.

A győztes a francia Maurice Garin volt, aki 94 óra 33 perces idővel teljesítette a távot. Mai napig ő az a versenyző, aki a legnagyobb időkülönbséggel nyerte meg a versenyt.

Ezután 1914-ig folyamatosan megrendezték a viadalt, majd legközelebb, az első világháború után 1919-ben volt újra Tour. Ekkor már 15 szakaszból állt, 5560 km-es távot kellett teljesíteni.

A második világháború ideje alatt szintén nem volt verseny, 1937-ben megtartották, de legközelebb már csak 1947-ben. Innentől kezdve minden évben megrendezték.

74 éve alatt minden szezon egyik legmeghatározóbb versenyévé vált.

Ezek alatt a hosszú évek alatt nagyon sok drámával találkozhattak a sport szerelmesei. Sajnos igazán szomorú pillanatok is voltak, halálesetek, de ezek mellett hatalmas küzdés, akarás és az emberi állóképesség igazi próbáját láthatjuk évről évre.

Az elmúlt évtizedek legnagyobb nevei között szerepel Eddy Merckx, Marco Pantani, Jan Ullrich, Lance Armstrong (akitől 7 Tour győzelmet vettek el doppingvétség miatt), Alberto Contador, Chris Froome és még sokan mások.

SÁRGA TRIKÓ

Mi a jó abban, hogy több tucat férfi egy pólóért versenyez? Miért pont sárga ez a trikó? Mi a lényege ennek?

A sárga trikó (Maillot jaune) története egészen 1919-ig nyúlik vissza, ugyanis ekkor vezették be, mint az összetett első helyéért járó megkülönböztető jelzést. A színét a szponzor szabta meg, méghozzá egy autós magazin miatt.

Korábban egy zöld karszalagot viselt az aktuális első helyezett, amelyet nehezen lehetett kiszúrni a tömegben.

Az a versenyző nyeri a Tourt, aki a teljes távot a legkevesebb idő alatt teljesíti. Szakaszonként az hordhatja a sárga trikót, aki a nap elején a legjobban áll összetettben. A versenyzők célja természetesen nem csak a mez megszerzése, hanem az elismerés, hogy Tour győztesnek mondhatja magát valaki, illetve a díjazás sem elhanyagolható tényező.

A sárga trikó mellett 1975-től, a fehér trikót is kiosztják, amit csak a 26 év alatti versenyzők kaphatnak. Ez a fiatalok számára egy külön verseny, amit a legjobb összetett idővel álló fiatal kaphat meg.

Ezek mellett a részhajrákért és sprinter szakaszok győzelméért járó pontversenyben legjobban álló bringás megkapja a zöld trikót, a pöttyös trikót (fehér alapon piros pöttyök) pedig a hegyi pontversenyben legtöbbet gyűjtött kerékpáros kapja.

2019-ben volt száz éves a “Maillot jaune” hagyománya, mely évfordulóra különös mintájú, úgynevezett centenáriumi sárga trikót kapott a győztes.

Nagyágyúk versenye az idei

Az idei versenytáv 3414,4 kilométer, amit 21 szakasz alatt kell teljesíteni a versenyzőknek. 23 csapat 8-8 fővel vág neki az idei Tournak. A három hét alatt összesen két pihenőnap lesz. A kérdés megint az, hogy kié lesz a sárga trikó Párizsban?

A rajtlistát elnézve egyértelműen azt kell mondani, hogy a „nagyágyúk” versenye az idei.

Rajthoz állt a címvédő Tadej Pogacar (Team UAE) akit olyan nevek fognak segíteni, mint a korábbi világbajnok Rui Costa, Davide Formolo, vagy Rafal Majka. A Jumbo-Visma idén is elsőszámú emberként Primoz Roglicot hozza a Tourra, aki tavaly az utolsó időfutamon veszítette el a sárga trikót honfitársával, Pogacarral szemben.

Az Ineos Grenadiers kerete hihetetlenül nagy nevekből áll. Köztük van Richard Carapaz (2019-es Giro d’Italia győztese), Geraint Thomas (2018-as Tour győztes), Tao Geoghegan Hart (tavalyi Giro győztes) és a Michal Kwiatkowski a 2014-es világbajnok.

Az Israel Start-Up Nation színeiben pedig Chris Froome állt rajthoz, akiről mindenképp el kell mondani, hogy ugyan nem volt az utóbbi szezonja valami fényes, de ennek ellenére vele mindig számolni kell, ha a mezőnyben van.

Továbbá ott lesz a 2020-as világbajnok Julian Alaphilippe, aki szülőföldjén versenyzik. Vincenzo Nibali aki Tourt nyert 2014-ben szintén rajthoz áll.

A már rutinos rókák mellett mindenképp fontos megemlíteni a fiatalokat, akikre érdemes lesz odafigyelni. Közülük azok, akik a legnagyobb párharcokat vívják az elmúlt időszakban, nem mások mint Mathieu Van Der Poel (Alpecin-Fenix) és Wout Van Aert (Jumbo-Visma). A kettejük közt lévő rivalizálás okkal eszünkbe juttathatja az Armstrong vs. Ullrich vagy Schleck vs. Contador küzdelmeket.

Sajnos idén sem lesz magyar versenyző jelen a Tour de France mezőnyében. Legutóbb Bodrogi Lászlót láthattuk még 2005-ben.
Annak viszont örülhetünk, hogy a magyar kerékpársport kezd új lendületet venni, hiszen májusban Valter Attilát és Dina Mártont láthattuk a Giro d’Italia mezőnyében. Valter ráadásul három napot a Maglia Rosa megkülönböztető trikóban tekerhetett, ami magyar sporttörténelem.

Három szakasz lement, ma jön a negyedik

A verseny június 26-án rajtolt. A világbajnok Julian Alaphilippe (Deceuninck-Quick-Step) nyerte a Francia Körverseny első etapját, ezzel megszerezve a sárga trikót is.

A holland Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix) nyerte a második szakaszt, ráadásként még az összetettben is átvette a vezetést.

A belga Tim Merlier (Alpecin-Fenix) nyerte meg a Tour de France országúti kerékpáros-körverseny 3. szakaszát, míg csapattársa, a holland Mathieu van der Poel megtartotta a sárga trikót, azaz továbbra is vezet összetettben.

Kedden a Redon és Fougeres közötti 150 kilométeres sík szakasszal folytatódik a verseny.

Nyomoz a rendőrség a Tour de France-on történt bukás miatt, amikor egy szurkoló táblájában fennakadt az élmezőny, és többen elestek. Az összesen 197,8 kilométeres körversenyen, 46 kilométerrel a cél előtt tartott be egy táblát egy nő, amire németül az volt írva, hogy: „Nagyi és nagypapi”. A táblán a négyszeres időfutam-világbajnok Tony Martin akadt fenn, de a bukásban több tucat versenyző érintett volt.

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!