Ez egy PR cikk
Viszont a kérdés adott, mennyire van valós igény az egynapos autópálya-matricára? Egy 5000 felhasználót bevonó, nem reprezentatív kutatás szerint nagyon is, hiszen a válaszadók 98 százaléka mondta azt, hogy adott helyzetben vásárolna ebből a termékből.
Bár a rendszeres autópálya-használóknak egyértelműen az éves matrica elővásárlás éri meg a legjobban ár/érték arány szempontjából, de az alkalmi közlekedők számára ez nem lehet opció.
Még a 10 napos konstrukciót is rendkívül igazságtalannak tartják sokan az egy-kétszeri utazásért a fizetős utakon, legalábbis a megkérdezettek majdnem negyede vélekedett így. Ők arról is nyilatkoztak, hogy az egynapos matricával feltehetően többször fognak fizetős útvonalat választani mint ezidáig, főleg, ha az egynapos matrica arányosan olcsóbb lesz a 10 napos verzióhoz képest.
Sokan kardoskodtak egy három vagy négynapos matrica bevezetése mellett is, hiszen véleményük szerint ez illeszkedne a legjobban a magyar autósok körében gyakori hétvégi utazásokhoz. Így azok is, akik balatoni vagy budapesti utazáshoz ma még inkább a normál főút mellett döntenek, könnyebben választanák inkább az autópályát egy igazságosnak vélt árképzés mellett.
Azokkal szemben is igazán humánus megoldás lehet az új konstrukció, akik nem önszántukból, hanem figyelmetlenségből keveredtek fel egy fizetős útszakaszra. Számukra igazán emberséges megoldást jelenthet a komoly büntetés helyett, ha ügyetlenségükért kedvezményes matricával fizethetnek.
De az igazi célcsoportot ettől függetlenül persze a napi kirándulók, és a Magyarországon szép számmal átutazó külföldi turisták, illetve Nyugat-Európába évente párszor ingázó vendégmunkások jelentik, akinek igazán nem éri meg, a jelenlegi legrövidebb időtartamú, 10 napos matricát megvásárolni.
Az egynapos matrica eddig felsorolt előnyei mind csak találgatások, amíg nem ismerjük a pontos árát. Ez az eddig ismeretlen tényező a legfontosabb szempont annak eldöntéséhez, mi és mennyire éri meg, kinek hogyan változtatja meg az utazási preferenciáit.
Eddig a cseh példa ismert, ahol viszont az árat jóval az előzetes várakozások felett állapították meg. Erre az Európai Unió vonatkozó rendelete lehetőséget is biztosít, hiszen az egynapos matrica ára elérheti az éves díj 9% százalékát is. Ez a korlátozás viszont kevés a napidíj alacsonyan tartásához, főleg hogy az ár inflációkövető, ami a mai viszonyok között pláne nem az olcsóság irányába mutat.
(Fizetett PR cikk)