Dr. Bacsa György arról tájékoztatta a Heteket, hogy „az ellátási helyzet egyértelműen kritikus, a kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteznek, beindult a pánikvásárlás”.
Ahogy arról beszámoltunk, a Mol átmeneti korlátozásokat vezetett be, és már múlt héten részleges üzemanyaghiány keletkezett a vállalat benzinkútjainak negyedénél.
Most a Mol ügyvezető igazgatója nyilatkozatában arról tájékoztatott, hogy a cég igyekszik minden tőle telhetőt megtenni, és a tankerautóik éjjel-nappal szállítanak, és dolgoznak a Dunai Finomító teljes kapacitáson történő újraindításán, de nem tudnak ennél több árut behozni az országba.
A termelésből hiányzó árut importból pótolja a Mol – novemberben minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött –, de vállalatunk elérte a logisztikai kapacitásának határát: ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tudunk behozni. A jelenlegi üzemanyaghiányra és logisztikai problémákra kizárólag az import korábbi mennyisége hozhatja el a megoldást”
- tette hozzá Dr. Bacsa György.
A kialakult üzemanyaghiány hátterében az áll, hogy az elmúlt években Magyarország üzemanyagpiacára az áru 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen megszűnt.
A Mol ügyvezető igazgatója szerint az import visszaépítéséhez 2-3 hónapra is szükség lehet, de most ráadásul a termékimport csökkenésével is számolni kell.
„A Mol hónapok óta igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a saját csatornáinkon keresztül már most sem tudjuk tovább növelni a hazai készleteket. A február 5-én életbe lépő EU-s szankció pedig elvágja az eddigi legfőbb import útvonalunkat is: nem tudunk behozni Magyarországra több üzemanyagot Pozsonyból, a Mol-csoport saját finomítójából” – nyilatkozta a cégvezető.
A Dunai Finomítóban sikerült a Mol munkatársainak elhárítani a műszaki problémákat, de a teljes termelési kapacitás elérése még hetekbe telhet, azonban még ezzel sem lehet pótolni a 30 százalékos importkiesést, amely Dr. Bacsa György szerint „jelenleg az autósok, a benzinkutasok, a kiskutak és a nagy töltőállomások helyzetét is teljesen ellehetetleníti”.
A helyzet kritikus, a megoldás viszont kézenfekvő: lehetővé kell tenni, hogy a magyarországi üzemanyagkészletet importforrásokból építse vissza a piac – tette hozzá a vállalat vezetője.
(Hetek)
25 éve együtt - A Hetek jubileumi előfizetői akciójában a fődíj egy Toyota Aygo X személyautó. Részletek a hetilapban és a hetek.hu/elofizetes oldalon.